lauantai 13. helmikuuta 2010

Vielä Liikuvasta linnasta...

Öhöm, olen taas yllättäen viimeisenä kirjoittamassa ajatuksiani (niin että mikäs minä olen arvostelemaan, jos joku pitikin yliaikaa tuota kirjaa itsellään) ja jälleen kerran kirjan sisältö on puitu erittäin vakuuttavasti M:n ja E:n toimesta.

Liikkuva linna onnistui yllättämään minut tarinan monitahoisuudella ja kerroksellisuudella. Tunnelma kirjassa on elokuvaan nähden vakavampi ja vähemmän suloinen (tosin tämä ei tarkoita vähemmän ihanaa). Kirjaa lukiessani mietin, miten ihmisen käyttäytyminen on sidoksissa ympäristön odotuksiin ja esimerkiksi ikään, sekä sitä, miten ennakkokäsitykset vaikuttavat siihen, miten suhtaudumme toisiin ihmisiin. Kirjassa Sophiella on vankat (mutta usein vääriksi osoittautuvat) käsitykset muista ihmisistä. Hän esimerkiksi tutkii läpikotaisin koko liikkuvan linnan siivoamista verukkeenaan käyttäen etsiessään nuorten tyttösten sydämiä, jotka Howl on kuuleman mukaan ryöstänyt. Vaikka hän saa selville, että Howl ei itseasiassa kuljeskelekaan ympäriinsä sydämiä ryöstelemässä, ei hänen näkemyksensä Howlista juurikaan muutu. Samoin käy naurispään kohdalla - koska Sophie säikähtää naurispäätä ensinäkemältä, hän pitää tätä kammottavana ja pahana oliona, ja yrittää ainoastaan päästä tästä eroon mahdollisimman nopeasti.

Kirjaa lukiessani tunsin vahvaa hengenheimolaisuutta Sophieta kohtaan - hän kun on niin ihastuttavan varma omista (pieleen menneistä) päätelmistään ja tomera ja utelias ja aivan pihalla siitä, miten asiat oikeasti ovat (ihan kuin minä!).

Kirjassa vähemmän pidin siitä mielikuvasta, että Howl olisi jotenkin brittiläisen näköinen. Eiiiiiii!!!! Antakaa minun pitää mielikuvani ihanasta tummatukkaisesta Haurusta (johon olisin varmasti ihastunut,jos olisin nähnyt leffan ollessani pieni tyttönen). Muuta moitittavaa en kirjasta löydäkään.Ihan näin vertailun vuoksi on todettava, että ehkä pidän leffasta enemmän kuin itse kirjasta, vaikka vaikeahan niitä oikeasti on toisiinsa verrata. Elokuva on varsinkin suomeksi dupattuna niiiiin ihana, että kirja jää tällä kertaa toiseksi ;)

"Mä oon tulidemoni! Mä en tottele ketään!!!"

T

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti